Az alábbiakban
egy Internetezési szokásokkal foglalkozó empirikus kutatás főbb
eredményei kerülnek be mutatásra. A kutatás képet ad arról, hogy mekkora
szerepet játszik az Internetrnet a magyar lakosság egyes
döntéseiben,vizsgálja azt, hogy milyen célból Interneteznek, milyen
esetekben használják információ gyűjtésre, valamint, hogy milyen
szokások jellemzik a különböző demográfiai jellemzőkkel rendelkező
csoportokat.
1. Bevezetés
A magyarországi Internetpenetrációt a korábbi várakozások ellenére még
mindig igen lassú növekedés jellemzi. Az NRC Piackutató Kft. és a TNS
Hungary 2006. első félévi Interbus kutatása szerint a 15-69 éves magyar
lakosság 32 százaléka tekinthető rendszeres internetezőnek.
Legjellemzőbb internetes tevékenységeik közé az e-mailezés, a böngészés
és az online magazinok olvasása tartozik. Az alábbi kutatás képet ad
arról, hogy mekkora szerepet játszik az Internetrnet a magyar lakosság
egyes döntéseiben, milyen esetekben használják információ gyűjtésre,
illetve milyen szokások jellemzik a különböző demográfiai jellemzőkkel
rendelkező csoportokat.
2. Kutatási eredmények
Az adatfelvétel 2005. végén zajlott egy panelkutatás keretében. A
kérdezőbiztosok 1032, 18 éven felüli személyt kérdeztek meg telefonon. A
kutatás országos, nemre, korra, és településtípusra nézve reprezentatív
mintán történt; a minta egyenletlensége súlyozással lett korrigálva. Az
eredmények hibahatára 1000 válaszadó esetén, 95%-os valószínűségi szint
mellett ą3,2%.
2.1 Internet használat
A válaszadók több, mint fele Internetezik valamilyen
rendszerességgel, (38,4% rendszeresen, 17,2 alkalmanként), 38,4%-uk
viszont soha. Függetlenül attól, hogy használja-e az Internetet, a
megkérdezettek 70,1%-a fér, férhetne hozzá valamilyen módon. Egy nyitott
kérdés segítségével vizsgáltam azt, hogy miért szoktak, avagy nem
szoktak netezni a megkérdezettek. A világhálót használók spontán
említései között messze a leggyakoribb az információ szerzés és
tájékozódás volt (40,8%). Azok, akik nem használják, alapvetően négy fő
érvet soroltak fel: a leggyakrabban az érdektelenséget említették
(32,0%), továbbá, azt, hogy nem értenek hozzá, nem ismerik, nincs
szükségük rá, nem látják értelmét, és minden 5. válaszadó (18,4%)
hivatkozott anyagi okokra. A válaszkategóriákat és megoszlásukat mutatja
be az 1. táblázat. |
1. táblázat
Miért szokott / nem szokott Internetezni? |
A következő
kérdésblokk segítségével arra kerestem a választ, hogy akik
Interneteznek, azok az elmúlt egy évben mire használták a világhálót,
illetve azokat a tevékenységeket, amiket még nem végeztek itt,
tervezik-e a következő egy évben. A tervekre azok esetében is
rákérdeztünk, akik ez idáig még egyáltalán nem éltek az Internet
nyújtotta lehetőségekkel. Az összes megkérdezett 50,7%-a Internetezett
már valaha. A válaszadók közül a legtöbben az elmúlt egy évben
információt kerestek, híreket olvastak a neten. (43,1% és 42,0%) Hasonló
azok aránya, akik e-maileztek (40,3%) valamint több, mint minden
harmadik válaszadó szörfözött szórakozásból és olvasott internetes
fórumot. A chetelők aránya már csak 21,3%. Az Interneten vásárlók,
valamint az Interneten rendelők, foglalók, de nem a neten fizetők 13,3%
illetve 11,6%-nyian vannak, viszont mindenképpen említésre méltó, hogy
mindkét esetben a válaszadók 12-13%-a említette, hogy eddig ugyan nem
élt ezekkel a lehetőségekkel, de a jövőre nézve - egy éves távlatban -
szándékában áll. A tervek szempontjából a legtöbben az Interneten
történő telefonálás igénybevételét említették, a válaszadók 15,5%-a
tervezi ezt a következő egy évben. |
1. ábra
Elmúlt egy évben végzett internetes tevékenységek |
2.2 Az Internet, mint információforrás
Arról is megkérdeztük a válaszadókat, hogy néhány tevékenységgel
(egyes termékek vásárlása, moziműsor keresése, receptgyűjtés,
tájékozódás politikai kérdésekben) kapcsolatban kinek szokták kikérni a
véleményét, honnan szereznek információt. Minden egyes tevékenységnél
négy kategóriát jelölhettek meg, ezek: 1. ismerősök, 2. újság cikkek,
rádió és tv műsorok, 3. reklámok: televízióban, rádióban, újságban,
szórólapokon, plakáton, 4. Internet, e-mail reklám.
A teljes lakosságra nézve a fentiek közül a legkevésbé jellemző minden
egyes esetben az Internetes információgyűjtés volt. Az
élelmiszervásárlás esetén döntőek a reklámok, politikai tájékozódás
esetén pedig az újásg cikkek, tv és rádióműsorok dominanciája figyelhető
meg. |
2. ábra Információ források I.
3. ábra Információ források II. |
Ha megnézzük az Internetes források említését az összes forrás
arányában, azt találjuk, hogy a különböző műszaki termékek vásárlásánál
és a moziműsorok kiválasztásakor annak 1/6-od, illetve 1/7-ed részét
teszik ki. Receptgyűjtéskor már csak minden 10. említés Internetes
forrás, a többi esetben pedig ennél is kisebb az aránya.
|
4. ábra Információ források III. |
Kor szerinti bontásban vizsgálva, az látható, hogy az egyes
korosztályokba tartozók ugyan eltérő mértékben használják e
tevékenységek során az Internetet, így döntéseikben és más-más mértékben
játszik szerepet, ugyanakkor abban nincs különbség, hogy mindegyik
korosztályban a legtöbben autóvásárláskor tájékozódnak a neten. |
5.ábra Internetes információ források, korcsoportok szerint |
Nemek szerint nézve érdekes eredmény, hogy egyedül a receptgyűjtés
esetén említették többször az Internetet a nők. Élelmiszer vásárlás
esetén közel ugyanannyi nő és férfi (6-6%) tájékozódik a világhálóról,
ruhavásárláskor pedig csekély mértékben, de már a férfiak vannak
többségben (9%). |
6.ábra Információ források, nemek szerint |
Azt is megkérdeztük a válaszadóktól, hogy az elmúlt fél évben ők maguk
adtak-e tanácsot, avagy mások kértek-e tanácsot tőlük vásárlással
kapcsolatban. Azok, , akik erre a kérdésre azt válaszolták, hogy ez
rendszeresen megesett velük, nagyobb arányban említették az Internetet,
mint hírforrást. Ez esetükben autóvásárlás és műszaki termékek
vásárlásakor az összes említésekből 5-6%-kal nagyobb részt tesz ki, mint
a teljes minta esetén. Az eredményekből tehát megállapítható, hogy a
véleményformálók az átlagosnál nagyobb mértékben használják a világhálót
információ gyűjtésre.
2.3 Az információforrások hitelessége
A fenti eredmények tükrében érdekes kérdés, hogy valyon miképp
vélekednek az egyes médiumok hitelességéről a megkérdezettek. A
válaszadók egy öt fokú skála segítségével fejezhették ki véleményüket.
Az eredmények azt mutatják, hogy igazán jelentős különbség nincs az
egyes médiumok megítélésében. E kis különbségeket figyelembe véve a
rádiót tartják a leghitelesebbnek és a nyomtatott sajtót a legkevésbé.
Az Internetet maximálisan hitelesnek tartók aránya (5-ös érték a skálán)
12,1%, ami mindössze 0,2% ponttal marad el, a legtöbbek által 5-ös re
értékelt televíziótól. Figyelemre méltó az is, hogy az Internet
használók, és az Internetet nem használók véleménye között lényegében
nincs különbség és az egyes demográfiai csoportok véleménye között sem
mutatható ki szignifikáns különbség. |
7.ábra Hírforrások hitelessége I.
8.ábra Hírforrások hitelessége II. |
Összegzés
Az Internet használók köre, ha nem is radikálisan, de folyamatosan
bővül, manapság már nem kizárólag csak az informatika iránt különösen
érdeklődők és a fiatalok használják az Internetet, hanem egyre több
háziasszony, vagy középkorú is. Jól példázza ezt, hogy a legjobb
ételreceptek gyűjtésekor nem csak a 20-29 éves korosztály képviselői, de
az idősebbek is igénybe veszik a világhálót. Az Internet használat
elterjedését továbbra is gátolják az anyagi tényezők, melyek az
Internet-előfizetési díjon túl kiterjedhetnek esetlegesen a számítógép
vásárlással, a hozzáférés kiépítésével járó, továbbá bizonyos
kapcsolatok (modem, ADSL) esetén a telefon költségekre is. A
felhasználók összetételék változásával, várhatóan tovább szélesedik a
használat köre, új és újabb szolgáltatások és tartalmak jelennek meg,
amik jelentősen megváltoztathaják a mindennapi ember és az informatika
viszonyát.
Irodalomjegyzék
[1] Eszes István - Bányai Edit (2002): Online m@rketing, Műszaki Könyvkiadó.
[2] Hofmeister Tóth Ágnes-Simon Judit-SajtosLászló (2003): Fogyasztói elégedettség, Alinea Kiadó
[3] Kotler, P. (2002): Marketing Management, KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft.
[4] Naresh K. Malhotra (2001): Marketingkutatás, Műszaki Könyvkiadó.
[5] Paul A. Scipione (1994.): A piackutatás gyakorlata, Springer Verlag
[6] Vasné dr Egri Magdolna (2006): Marketingdöntések az Internet világában, Harvard Business Manager pp.16-28
[7] http://www.nrc.hu (2006.10.03.) |